PINAR VE KRİZ
Gıda
Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının denetimlerinde Pınar sosisli ürünlerinde
kanatlı hayvan eti tespit edilmiş bu durum basına yansıyınca pınar çok büyük
bir krizle karşı karşıya kalmıştı. Yapılan açıklamalar, görsel işitsel medyada
çıkan haberler, tartışmalar pınar markasını gittikçe içinden çıkılmaz bir
bataklığa saplamakta pınarın reaksiyon alanını daraltmaktadır.
Hizmet
verdiği sektör itibariyle krize oldukça yakın olan firmaların bu tür krizlerle
karşılaşması muhtemeldir özellikle ülkemizde satılan etlerin kalitesi merdiven
altına kadar inince firmaların ürünlerindeki kalite prensiplerini arttırmaları
ve hijyen olgusuna dikkat etmeleri gerektiğini söylememize gerek yoktur
herhalde. Pınar’ın karşılaştığı bu krizin devlet denetiminde ortaya çıkması
marka için hiç iç açıcı olmamış bakanlığın açıkladığı kara listede yer almak şüphesiz hedef kitlenin markaya olan
güvenini yerle bir etmiştir. Bu kadar olumsuzluğun içinde pınar ne yapmalıdır
sorusuna ise verilecek cevap çok boyutlu bir cevap olmalıdır. Pınar; devlet,
tüketici, paydaşlar, medya ve bağlı bulunduğu kalite denetim kuruluşlarına
karşı sorumludur ve kaybettiği bu güveni sadece tüketicilere karşı değil
saydığımız diğer unsurlara karşı da kazanmalıdır. bunu yaparken yararlanılacak en önemli araç
halkla ilişkiler disiplini olmalıdır. Şu ana kadar pınar yaptığı basın açıklamasıyla
bağımsız denetim kuruluşlarının denetim raporlarını ön plana çıkartarak
ürünlerinin %100 dana eti olduğunu ve ürünlerinde kanatlı hayvan bulunmadığını
ispatlamaya çalışmış ve bakanlığın yaptığı denetimlerde hata olduğunu basın
açıklamasında belirtmiştir. Bakanlık hemen cevap verdiği bu suçlamada teknik
bir hatanın olmadığını ve denetim sonuçlarının doğru olduğunu açıklayarak
pınarın bu tezini çürütmüştür.
Kriz
iletişiminde krizi kabullenmeyerek; böyle bir şey yok, bu tamamen uydurma, Bize komplo
kurdular, çok ufak oranda kanatlı hayvan eti var tarzı açıklamalarda bulunursak
krizi iyice alevlendirebiliriz. Bana göre yapılması gerekenler ise şunlar
olmalıydı:
1. Basın’ın
her anlamda üstümüze geleceğini bilmeliyiz basın bilgi isteyecektir basına her
türlü enformasyonu sağlamalıyız.
2. Spekülasyonlara
mahal vermemek adına tesislerden üretim sürecini belgeleyen videolar gerekirse
site üzerinden verilecek canlı yayınlar yapılabilir.
3. Alınan
kalite belgeleri üzerinden uluslar arası denetim meaknizmaları devreye
sokulabilir.
4. Kanaat
önderi olmuş isimlerle birlikte üretim tesisleri ziyaret edilebilir. Beraberinde
tüketiciler adına bir grup ile tesislerin değerlendirilmesi kamera ve
fotoğraflarla yapılabilir.
5. Üretim
tesislerine yönelik basın turu düzenlenebilir.
6. Ürün
danışma hattı ile tüketicilerden gelebilecek soruların cevaplandırılması
sağlanabilir.
Krizler iyi yönetilmedikleri takdirde
firmaların yok olmasına kadar sebep olabilecek durumlardır. Krizler iyi analiz
edilmeli ve buna uygun senaryolar hazırlanmalıdır.
Bu tür krizleri sadece gerçek bağımsız basın önplana çıkarabilir. Türkiye'e maalesef böyle bir ortam yok. Pınar reklam verenler arasında önde gelen üreticidir ve kimse ilişkileri bozmak istemiyor. Sanırım bu olay çabuk unutulacak ve kimse perde arkasını araştırmayacak.
YanıtlaSilBen şahsen yıllar önce Pınar ürünleri almamaya karar verdim. Aldığım hindi füme ürünleri bir kaç kez bozuk çıkınca güvenim kalmadı