Sosyal
Medya’nın Olumlu ve Olumsuz Yönleri
Sosyal medya internet kullanıcıları
için sınırsız fırsatlar sunmaktadır. Bu fırsatlar şirketlere yansımakla beraber,
ürün ve hizmetlerinde sorun yaşayan müşterileri memnun edemeyen şirketler için
sosyal medya bir tehlike haline gelmeye başlamıştır. Burada sosyal medyanın
oluşturduğu olumlu ve olumsuz yönlere değinilmesi gerekmektedir.
Sosyal Medya’nın Olumlu
Yönleri
Sosyal medyanın olumlu yönlerini şu
şekilde sıralayabiliriz:
·
Sosyal medya, medyayı
demokratikleştirmiş, medyada üretimi herkes için açmış ve içerik üretimi birkaç
güçlü şirket ile sınırlı kalmamıştır.
·
Sosyal medya iki yönlü ilişki ve konuşma
fırsatı sunmaktadır.
·
Sosyal medya topluluklar ve paylaşımlara
yol açmaktadır. İnsanlar sosyal medya yoluyla kendi bilgilerini ve ilgilerini
çeken düşünceler, görüntüler ve ses dosyalarını diğerleri ile
paylaşmaktadırlar.
·
Sosyal medya, internet kullanıcılarını enformasyon
tüketicileri (consumer) olmaktan (prosumer) olmaya yani aynı anda hem
enformasyon üreten hem de enformasyon tüketen kişiler olma olanağı
sağlamaktadır.
·
Sosyal medya, internet kullanıcılarına
istedikleri içerikleri seçme imkânı sağlamaktadır. Kullanıcılar artık sosyal
medya gibi diğerlerinin seçtiği programlar ve bilgilerinden yararlanmaya maruz
kalmayıp sevdikleri ve istedikleri içerikleri internet ortamında ele
geçirebilmektedir.
·
Sosyal medya; ünlü kişilerin,
siyasetçilerin ve çeşitli firmaların, şirketlerin, kamu organizasyonlarının
kendi kitlesi ile vasıtasız ilişkiler kurmalarına fırsat sunmakta ve böylece
onların her sorusuna, eleştirisine gerektiği zaman çok hızlı ve rahatlıkla
cevap verme imkânı sunmaktadır.
·
Sosyal medya; bireyler için bir CV iş
başvurularında sosyal ağlardaki profil sayfalarının önemli olması bireylere bir
avantaj getirebilir.
Sosyal Medya’nın
Olumsuz Yönleri
Sosyal medyanın olumsuz yönlerini
ise şu şekilde sıralayabiliriz:
·
Sosyal medya, medyaya çok hızlı viral
yayılım fırsatı sunmaktadır. Bu özellik sosyal medya için faydalar sağlasa da
olumsuz bir yön olarak da sayılabilmektedir. Negatif haberler veya olaylar bu
medya yoluyla çok hızlı bir şekilde yayılabilmektedir. Sosyal medya ortamında
kriz yönetimi yapmak çok zordur. Bu ortamda bir firmanın veya bir kişinin
imajının kötüleşmesi için sadece birkaç saat yeterli olabilmektedir.
·
Sosyal medyada faaliyet yürütmek yoğun
çalışmalar gerektirmektedir. Bu çalışmalarda herhangi bir aksaklık çok kötü
sonuçlara neden olabilmektedir. Eğer sosyal medya yoluyla; kendi fanlar,
müşteriler ve kitlemizle ilişki kurmayı planlarsak sosyal medyanın kendinde
barındırdığı hız ve anilikten dolayı o kişilerin sorularına, eleştirilerine
veya iltifatlarına hemen veya çok kısa bir zamanda cevap vermek gerekmektedir.
Aksi takdirde o kitle veya müşterinin bize olan güvenini sarsıp kurum için kriz
yaratmış olabilmektedir.
·
Sosyal medya yoluyla çeşitli konularda
binlerce kişi tarafından içerikleri üretilmektedir. İçeriklerle ilgili iyi ve
uygun filtreler bulunmadığı takdirde, özel bir konuda bilgi sahibi olmak
isteyen insanlar internet ortamında aşırı bilgiyle karşılaşarak hangi kaynaktan
ve hangi bilgiden yararlanmaları hakkında sorunlar yaşamaktadırlar.
·
İnternet bağlantısı, bilgisayar veya
gelişmiş cep telefonlarının bulunduğu her ortamda sosyal medya faaliyetlerinin
yapılması mümkündür. Bu özellik bir avantaj sayılsa bile çalışmaya çok odaklı
olan kişilerin iş ve yaşam dengesini bozduğu için bir dezavantaj bile olabilir.
·
Sosyal medya ile ilgili birçok
yöneticinin korktuğu konu, çalışanlarının bu medya ortamında işleri ile ilgili
çalışmak yerine başka eğlenceli faaliyetler örneğin kendi profilini
güncelletmek veya arkadaşlarının gönderdikleri videolar vb. ile meşgul olmaları
ve böylece mesai zamanlarını boş yere harcamalarına neden olabilmektedir.
Sosyal Medya’nın Önemi
Kullanıcı sayısı 2012 yılında bir
milyarı bulması beklenen sosyal medya, Marshall Mcluhan’ın elektronik çağ
olarak öngördüğü yaşadığımız zamanı en iyi özetleyen kavramlardan biri
olmuştur. Sosyal medyanın bu denli büyük rakamlara ulaşması birçok yapının
etkilenmesine yol açmıştır. İşletmeler de bu etkilenmeden nasibini alan
yapılardan biridir. Bu durum işletmeler
için birçok yönden güçlü noktalar oluşturmaktadır.
Maliyet: Sosyal
medya ortamında içerik oluşturmak, başkalarının oluşturduğu içerikten
yararlanmak ve diğerleri ile ilişki kurmanın maliyeti hiç yok veya çok
düşüktür.
Samimiyet:
Sosyal medya ortamında iki yönlü ilişki, kişiler ve firmalar arasında samimiyet
oluşturmaktadır. Bu samimiyet daha önce, sadece reklam yapan ve müşterileri ile
konuşmaya girmeyen firmalar ve kitleleri arasında ya hiç yoktu ya da çok nadir
olarak karşımıza çıkmaktaydı.
Hedef kitleyi
tanımak: Sosyal medyanın en büyük avantajlarından biri hedef
kitleyi daha iyi tanıma fırsatı sunmasıdır. İnsanlar sosyal medya ortamında
kendileri hakkında birçok bilgi, zevk ve ilgi alanlarını paylaşmaktadırlar.
Çeşitli firma ve markalar da bu bilgilerden yararlanarak hedef kitlelerini
tanıma fırsatı yakalayıp onlar ile iletişime geçmektedirler.
Ölçme:
Müşterilerin geri bildirimleri, onların firmanın web sitesine kaç kere göz
attıkları ve o firmanın ürünler ve hizmetleri hakkında sosyal ağlar ve
forumlarda neler söylediklerinin ölçümlenmesi sosyal medya ortamında çok ani ve
hızla yapılmaktadır. Bu yazıların ve sayıların negatif olduğu halde firma kendi
sorununu anlayıp, hizmetler ve ürünlerinin daha iyi olabilmesi için daha çok
çaba sarf etmektedirler.
Güvenilirlik: Sosyal
medya ortamında firma tarafından görevli olan insanlar müşteriler ile
konuşmaktadırlar. Yani burada firma-insan ilişkisi yerini, insan-insan ilişkisi
almakta ve bu da insanlarda güven yaratmak için çok önemli bir unsur olarak
bilinmektedir.
Hızlılık ve
Güncelik: Resmi bir duyurunun çevrimiçi yayınlanması veya
yapılan bir şikâyete tepki vermesi haftalarca sürebilir. Ancak Facebook,
Twitter gibi sosyal medya kanalları yoluyla dakikalar içerisinde tepki
verilebilir. Yazıyı girmek ve gönder tuşuna basmak tüm dünyanın olaydan
haberdar olabilmesi için yeterli olmaktadır.
Öte yandan sosyal medya için dünya
çapında rakamsal bir değerlendirme yapıldığında şöyle bir tablo ile
karşılaşılmaktadır:
·
İnternette sosyal medya pornoyu geride
bırakmıştır.
·
Twitter’ın geçtiğimiz yıl için büyüme
oranı %1.500 olmuştur.
·
Dünya üzerinde her üç kişiden ikisi
sosyal ağları ziyaret etmektedir.
·
Her gün Youtube’da 100 milyonluk video
izlenmekte ve her dakika 20 saatlik video yüklenmektedir.
·
Her gün Facebook üzerinde 8 milyar
dakika geçirilmekte ve 285 milyon adet içerik paylaşılmaktadır.
·
400 milyon aktif kullanıcısı ile
Facebook bir ülke olsaydı Çin ve Hindistan’dan sonra en kalabalık üçüncü ülke
olurdu.
·
307 milyonluk üyesi ile Youtube ise Çin
ve Hindistan’dan sonra üçüncü ülke olurdu.
·
Twitter açıldığı günden bu yana 6,7
milyar tweet gönderildi.
·
İnternet kullanıcılarının sadece %65,1’i
e-posta kullanmakta, sosyal ağları kullananlar ise %68’dir.
·
14 milyondan fazla kullanıcıyla Türkiye
Facebook' ta en aktif üçüncü ülke konumunda.
·
FriendFeed’in dünyada en popüler olduğu
ülke Türkiye.
·
Türkiye, Avrupa’nın internette en çok
zaman geçiren ülkesi durumundadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder