11 Haziran 2012 Pazartesi

Sosyal Medya


                                    Sosyal Medya’nın Olumlu ve Olumsuz Yönleri
Sosyal medya internet kullanıcıları için sınırsız fırsatlar sunmaktadır. Bu fırsatlar şirketlere yansımakla beraber, ürün ve hizmetlerinde sorun yaşayan müşterileri memnun edemeyen şirketler için sosyal medya bir tehlike haline gelmeye başlamıştır. Burada sosyal medyanın oluşturduğu olumlu ve olumsuz yönlere değinilmesi gerekmektedir.
 Sosyal Medya’nın Olumlu Yönleri
Sosyal medyanın olumlu yönlerini şu şekilde sıralayabiliriz:
·                    Sosyal medya, medyayı demokratikleştirmiş, medyada üretimi herkes için açmış ve içerik üretimi birkaç güçlü şirket ile sınırlı kalmamıştır.
·                    Sosyal medya iki yönlü ilişki ve konuşma fırsatı sunmaktadır.
·                    Sosyal medya topluluklar ve paylaşımlara yol açmaktadır. İnsanlar sosyal medya yoluyla kendi bilgilerini ve ilgilerini çeken düşünceler, görüntüler ve ses dosyalarını diğerleri ile paylaşmaktadırlar.
·                    Sosyal medya,  internet kullanıcılarını enformasyon tüketicileri (consumer) olmaktan (prosumer) olmaya yani aynı anda hem enformasyon üreten hem de enformasyon tüketen kişiler olma olanağı sağlamaktadır.
·                    Sosyal medya, internet kullanıcılarına istedikleri içerikleri seçme imkânı sağlamaktadır. Kullanıcılar artık sosyal medya gibi diğerlerinin seçtiği programlar ve bilgilerinden yararlanmaya maruz kalmayıp sevdikleri ve istedikleri içerikleri internet ortamında ele geçirebilmektedir.
·                    Sosyal medya; ünlü kişilerin, siyasetçilerin ve çeşitli firmaların, şirketlerin, kamu organizasyonlarının kendi kitlesi ile vasıtasız ilişkiler kurmalarına fırsat sunmakta ve böylece onların her sorusuna, eleştirisine gerektiği zaman çok hızlı ve rahatlıkla cevap verme imkânı sunmaktadır.
·                    Sosyal medya; bireyler için bir CV iş başvurularında sosyal ağlardaki profil sayfalarının önemli olması bireylere bir avantaj getirebilir.
 Sosyal Medya’nın Olumsuz Yönleri
Sosyal medyanın olumsuz yönlerini ise şu şekilde sıralayabiliriz:
·                    Sosyal medya, medyaya çok hızlı viral yayılım fırsatı sunmaktadır. Bu özellik sosyal medya için faydalar sağlasa da olumsuz bir yön olarak da sayılabilmektedir. Negatif haberler veya olaylar bu medya yoluyla çok hızlı bir şekilde yayılabilmektedir. Sosyal medya ortamında kriz yönetimi yapmak çok zordur. Bu ortamda bir firmanın veya bir kişinin imajının kötüleşmesi için sadece birkaç saat yeterli olabilmektedir.
·                    Sosyal medyada faaliyet yürütmek yoğun çalışmalar gerektirmektedir. Bu çalışmalarda herhangi bir aksaklık çok kötü sonuçlara neden olabilmektedir. Eğer sosyal medya yoluyla; kendi fanlar, müşteriler ve kitlemizle ilişki kurmayı planlarsak sosyal medyanın kendinde barındırdığı hız ve anilikten dolayı o kişilerin sorularına, eleştirilerine veya iltifatlarına hemen veya çok kısa bir zamanda cevap vermek gerekmektedir. Aksi takdirde o kitle veya müşterinin bize olan güvenini sarsıp kurum için kriz yaratmış olabilmektedir.
·                    Sosyal medya yoluyla çeşitli konularda binlerce kişi tarafından içerikleri üretilmektedir. İçeriklerle ilgili iyi ve uygun filtreler bulunmadığı takdirde, özel bir konuda bilgi sahibi olmak isteyen insanlar internet ortamında aşırı bilgiyle karşılaşarak hangi kaynaktan ve hangi bilgiden yararlanmaları hakkında sorunlar yaşamaktadırlar.
·                    İnternet bağlantısı, bilgisayar veya gelişmiş cep telefonlarının bulunduğu her ortamda sosyal medya faaliyetlerinin yapılması mümkündür. Bu özellik bir avantaj sayılsa bile çalışmaya çok odaklı olan kişilerin iş ve yaşam dengesini bozduğu için bir dezavantaj bile olabilir.
·                    Sosyal medya ile ilgili birçok yöneticinin korktuğu konu, çalışanlarının bu medya ortamında işleri ile ilgili çalışmak yerine başka eğlenceli faaliyetler örneğin kendi profilini güncelletmek veya arkadaşlarının gönderdikleri videolar vb. ile meşgul olmaları ve böylece mesai zamanlarını boş yere harcamalarına neden olabilmektedir.

 Sosyal Medya’nın Önemi
Kullanıcı sayısı 2012 yılında bir milyarı bulması beklenen sosyal medya, Marshall Mcluhan’ın elektronik çağ olarak öngördüğü yaşadığımız zamanı en iyi özetleyen kavramlardan biri olmuştur. Sosyal medyanın bu denli büyük rakamlara ulaşması birçok yapının etkilenmesine yol açmıştır. İşletmeler de bu etkilenmeden nasibini alan yapılardan biridir. Bu  durum işletmeler için birçok yönden güçlü noktalar oluşturmaktadır.
Sosyal medyanın işletmelere sağladığı önemli noktaları şu şekilde sıralayabiliriz:
Maliyet: Sosyal medya ortamında içerik oluşturmak, başkalarının oluşturduğu içerikten yararlanmak ve diğerleri ile ilişki kurmanın maliyeti hiç yok veya çok düşüktür.
Samimiyet: Sosyal medya ortamında iki yönlü ilişki, kişiler ve firmalar arasında samimiyet oluşturmaktadır. Bu samimiyet daha önce, sadece reklam yapan ve müşterileri ile konuşmaya girmeyen firmalar ve kitleleri arasında ya hiç yoktu ya da çok nadir olarak karşımıza çıkmaktaydı.
Hedef kitleyi tanımak: Sosyal medyanın en büyük avantajlarından biri hedef kitleyi daha iyi tanıma fırsatı sunmasıdır. İnsanlar sosyal medya ortamında kendileri hakkında birçok bilgi, zevk ve ilgi alanlarını paylaşmaktadırlar. Çeşitli firma ve markalar da bu bilgilerden yararlanarak hedef kitlelerini tanıma fırsatı yakalayıp onlar ile iletişime geçmektedirler.
Ölçme: Müşterilerin geri bildirimleri, onların firmanın web sitesine kaç kere göz attıkları ve o firmanın ürünler ve hizmetleri hakkında sosyal ağlar ve forumlarda neler söylediklerinin ölçümlenmesi sosyal medya ortamında çok ani ve hızla yapılmaktadır. Bu yazıların ve sayıların negatif olduğu halde firma kendi sorununu anlayıp, hizmetler ve ürünlerinin daha iyi olabilmesi için daha çok çaba sarf etmektedirler.
Güvenilirlik: Sosyal medya ortamında firma tarafından görevli olan insanlar müşteriler ile konuşmaktadırlar. Yani burada firma-insan ilişkisi yerini, insan-insan ilişkisi almakta ve bu da insanlarda güven yaratmak için çok önemli bir unsur olarak bilinmektedir.
Hızlılık ve Güncelik: Resmi bir duyurunun çevrimiçi yayınlanması veya yapılan bir şikâyete tepki vermesi haftalarca sürebilir. Ancak Facebook, Twitter gibi sosyal medya kanalları yoluyla dakikalar içerisinde tepki verilebilir. Yazıyı girmek ve gönder tuşuna basmak tüm dünyanın olaydan haberdar olabilmesi için yeterli olmaktadır.
Öte yandan sosyal medya için dünya çapında rakamsal bir değerlendirme yapıldığında şöyle bir tablo ile karşılaşılmaktadır:
·                    İnternette sosyal medya pornoyu geride bırakmıştır.
·                    Twitter’ın geçtiğimiz yıl için büyüme oranı %1.500 olmuştur.
·                    Dünya üzerinde her üç kişiden ikisi sosyal ağları ziyaret etmektedir.
·                    Her gün Youtube’da 100 milyonluk video izlenmekte ve her dakika 20 saatlik video yüklenmektedir.
·                    Her gün Facebook üzerinde 8 milyar dakika geçirilmekte ve 285 milyon adet içerik paylaşılmaktadır.
·                    400 milyon aktif kullanıcısı ile Facebook bir ülke olsaydı Çin ve Hindistan’dan sonra en kalabalık üçüncü ülke olurdu.
·                    307 milyonluk üyesi ile Youtube ise Çin ve Hindistan’dan sonra üçüncü ülke olurdu.
·                    Twitter açıldığı günden bu yana 6,7 milyar tweet gönderildi.
·                    İnternet kullanıcılarının sadece %65,1’i e-posta kullanmakta, sosyal ağları kullananlar ise %68’dir.
·                    14 milyondan fazla kullanıcıyla Türkiye Facebook' ta en aktif üçüncü ülke konumunda.
·                    FriendFeed’in dünyada en popüler olduğu ülke Türkiye.
·                    Türkiye, Avrupa’nın internette en çok zaman geçiren ülkesi durumundadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder